Enkele deelnemers van Spoor Groep Zuid uit het verleden

Peterseck
In Peterseck is het een drukte van belang. Bij aankomst in het station valt al gelijk op dat de postbezorgers het erg druk hebben. Het is in deze modelbaan een uitdaging om bij de woningen binnen te kijken. Bij de ene woning hangt een bewegende pendelklok aan de wand, terwijl de buurman met zijn kleinzoon met de modelbaan aan het spelen is. In het restaurant boven de hoofdweg worden de klanten op hun wenken bediend door de ober. Aan de andere kant van de stad wordt de markt druk bezocht.


Zwaaghoek
Zwaaghoek is een denkbeeldig Nederlands stadje dat het beste ergens in het noorden van het land gedacht kan worden, in de jaren 20 van de vorige eeuw.

Met mijn vorige baan De Bossche Tram sloeg ik een nieuwe weg in: bouwen in een grotere schaal dan de tot dan gebruikelijke HO , geen spoor maar stoomtram en nog meer zelfbouw, m.n. het rollend materieel.

Omdat dat mij heel goed beviel besloot ik dat het volgend project ook stoomtram in 0 moest worden. Dit keer geen exacte nabouw van een bepaalde situatie, zoals De Bossche Tram, maar fantasie. Ik hoefde nu geen uren in allerlei archieven door te brengen om zo veel mogelijk informatie te vergaren. Ik volstond met een aantal voorbeelden als  inspiratiebron die tot een samenhangend geheel zijn samengevoegd. Alleen de Fairbairnkraan (het voorbeeld daarvan staat in Middelburg)  langs de kade heb ik naar originele tekeningen nagebouwd.

Ook de tramloc’s, rijtuigen en wagons zijn geen exacte kopieën, maar wel met het uiterlijk van wat er zoal in Nederland heeft rondgereden. Uiteraard ook alles zelfbouw.

De baan bestaat in feite uit een simpel ovaal. De voorste helft  is de eigenlijke baan die dus te zien is . Hierop liggen een inhaalspoor, een losspoor en een aansluiting naar "Waschinrichting De Klok". De andere helft ligt achter de coulissen en vormt het schaduwstation.


Daorginder
Doarginder is een smalspoorweg, die bijna opgeheven werd, maar nu door een aantal enthousiastelingen gerund wordt, die doende zijn het bedrijf tot een museum om te bouwen. Ze zijn juist begonnen met inventariseren van de gebouwen en materieel en binnenkort zal er ongetwijfeld een haltegebouwtje verrijzen en zullen er door de vrijwilligers gezellige rijtuigjes gebouwd worden. Doarginder ligt ergens op het Nederlandse platteland. Het depot van het smalspoor ligt tegen de dorpsbebouwing aan.

De gebouwen werden zelfgemaakt. Al het rollend materiaal is hand gebouwd, ook de bomen en schuttingen werden zelfgemaakt. De baan wordt gewoon analoog bestuurd, de treinen kunnen automatisch rijden, maar ook handmatig rangeren is mogelijk. De schaal is 1:43,5 (schaal 0) en de spoorwijdte is 16,5 mm, wat in het echt neerkomt op ongeveer 71 cm, in modelspoortaal aangeduid als 0e. De afmetingen van de baan zijn 1.60 x 0.60 cm.


De Ciderie
Deze baan beeldt een Fruitboerderij uit met appelbomen. Van de oogst wordt Cider gemaakt. Het spoor verzorgt het transport van de appels en kratten van en naar de appelboomgaard. Aan het einde van de lijn is een kleine draaischijf en werkplaats voor het onderhoud.
 
De baan is gemaakt in schaal Oe. Alle huizen zijn complete eigenbouw. De treinen zijn verbouwde en verouderde Magictrain modellen van Fleischmann. De wagons zijn van zelfgemaakte bouwpakketten. De baan is voorzien van een hoekloze achtergrond en een ledverlichting.


Jean-Ville
Na een vorig project,een Hollands tafereel in schaal H0,wilde ik nu iets heel anders.In ieder geval een grotere schaal. Geïnspireerd door de vele vakanties in Frankrijk, wilde ik een dorpje in de omgeving van de Franse streek Lozere en er moest in ieder geval een pruttelende railbus op voorkomen. Een enkelsporige lijn met een omloopspoor en een enkele aftakking naar de loods,dat moest het worden. Houten bielzen en gespijkerde rail met zelfgebouwde wissels. De huizen en de kerk zijn van voorbeelden gevonden op internet

.Alle gebouwen zijn zelf gebouwd van karton, styreen, roerhoutjes, dasklei en verf. De smalspoorlocje’s zijn verbouwde Magic Train’s, waar ik een decoder in gebouwd heb. De railbus is ook zelf gebouwd van styreen.


Katzenforst
Bei der Anlage Katzenforst handelt es sich um eine elektrifizierte Hauptstrecke mit abzweigender Nebenbahn - angesiedelt in den 50er und 60er Jahren. Die abzweigende Nebenstrecke führt durch einen Berg. Auf diesem liegt ein Fabrikgelände mit Wagendrehscheibe; zusätzlich radelt ein echt beweglicher Radfahrer auf dem Gelände. Am Ausgang des Tunnels führt die Strecke an einem Wochenmarkt mit zusätzlicher Viehverladung vorbei; anschließend erreicht man den Haltepunkt Holzend. Neben dem Haltepunkt werden Güterwagen mit Holz be- und entladen. Zusätzlich befinden sich hier noch diverse Abstellgleise und ein kleines Betriebswerk für Dampfloks.


Nederland in schaal N
Modelspoor Club Malbak, onderdeel van de stichting welzijnswerk Blaricum, heeft als motto dat sfeer, gezelligheid en omgang met anderen voorop staat. In en om de baan zijn op diverse plekken bedieningsorganen geplaatst die kinderen de gelegenheid geven daadwerkelijk rijdend materiaal te besturen of onderdelen van de scenery te bedienen. Ook staan er krukjes langs de baan zodat de ‘kleintjes’ ook een goed zicht op de baan hebben.


Van onderstaande banen tonen we alleen foto's.
Schuif met uw muis over de foto om te zien van welke baan de foto is.

De Pionier

De Pionier

Berekvam

Berekvam

Demobaan Jorissen

Demobaan Jorissen

Enkele foto's